Jag är tillbaka 

Efter ett långt blogguppehåll är jag tillbaka. Jag var tvungen att hålla uppe med bloggen för att komma på banan igen. Hösten har nämligen varit tuff med separation efter ett 5 år långt förhållande, sjukdomar i familjen, stress, sömnsvårigheter, känningar av min tidigare utmattningssdepression, sorg och ångest. Som tur är lyckades jag dra i handbromsen, ta det lugnare och även söka hälp. Är det någonting jag har lärt mig under mitt tillfrisknande från sockerberoende, så är det att våga ta hjälp av andra. Hur länge gick jag inte och kämpade för att klara av mitt  sockerberoende på egen hand? Hur länge kämpade jag inte och trodde jag kunde fixa det själv? När jag äntligen sökte hjälp fick jag lösningen. Då kom vändningen och jag började min resa mot tillfrisknande. Nu tog jag hjälp igen, men denna gång för att kunna hantera all stress, sömnsvårigheterna och ångesten. Känslor som jag förr eller senare hade ätit på. Känslor som till slut hade fått mig att jag återfalla i sockerberoendet. 

Trots allt som hänt det senaste halvåret har jag lyckats leva  sockerfritt och varit stabil i maten. Inget återfall i mat-& sockerberoendet trots att allt annat svajat i livet. Erkänner att jag många gånger velat döva känslorna med mat, men istället använt mig av alla mina verktyg för att klara att hantera suget och alla känslor. Tänker att eftersom jag klarat detta, så borde det betyda att jag gör något rätt. Verktygen och redskapen fungerar! Det fungerar verkligen! Att leva i ett tillfrisknande från sockerberoende är möjligt. Jag är och kommer alltid att vara beroende, men med rätt redskap är det hanterbart och jag känner mig fri! 

Uppehåll

Hej! Jag har precis kommit hem från en härlig resa i Vancouver. Maten gick riktigt bra där och jag känner en trygghet i att det fungerar att resa utan att hamna i sockerträsket. Hur som helst så är jag hemma nu, men mitt liv är upp och ned. Jag och min pojkvän har gjort slut -efter fem år tillsammans känns livet väldigt tomt utan honom. Är så glad att jag har lärt mig att hantera sockerberoendet och har en massa verktyg så att jag inte behöver ta till maten just nu. Kommer dock inte att orka eller ha inspiration att blogga den närmaste tiden. Återkommer när jag känner att jag har ork igen.

Har dock stora planer för bloggen och att sprida medvetenheten om ett sockerfritt liv, så jag lovar att återkomma.

 

 

Sista helgen i Vancouver

Semestern börjar närma sig sitt slut. Vandrade och tittade på solnedgången i Vancouver häromkvällen och kände en sådan tacksamhet över att få uppleva detta. Idag lämnar jag Vancouver för en sista helg i Whistler. Fokus på upplevelser och äventyr som skapar minnen.

 

DSC_0907

Att stanna hemma och sockerdroga ger mig njutning för stunden, men hur många fina minnen har jag kvar när jag ser tillbaka på livet om några år.

Riktiga äventyr och upplevelser (både bra och dåliga) påverkar också mitt belöningscentra och ger mig njutning. Det bästa är att denna njutning också kommer att finnas kvar som fina minnen om några år.

Exempel på en matdag

Såhär kan en matdag se ut för mig en vanlig dag på semestern i Vancouver.

DSC_0719
Frukost: Getyoghurt med tärnad avocado och bär. Kokt ägg och majonnäs. Kaffe.

DSC_1347
Lunch: Matlåda med sallad i parken. Salladen innehåller lax på burk, spenat, persilja och lök. Dressing av majonnäs.

DSC_0734Middag: Familjen jag bor hos lagar middag och bjuder idag på stekta räkor. Serveras med sallad. Jag gör en dressing av majonnäs, vitlök, purjolök samt kryddor.