The Rocky Mountains tour -Lördagen 

Vaknar tidigt och tar en kort promenad medan jag väntar på att de andra ska bli klara. Vet att en björn bara några timmar tidigare strosat runt i området, så försöker få en skymt av den nu….men icke. Vi lämnar sedan den mysiga stugan och efter 2 timmars bussfärd är det dags för ett frukoststopp. Vi stannar på Mt Robson café där man har utsikt över the Rocky Mountains högsta topp ”Mt Robson”  med sina 3955 m. Som vanligt har jag beställt frukost som är glutenfri, sockerfri och low carb. Hittills på denna resa har de inte lyckats servera något som uppfyller det och inte lyckas de nu hellre. I bästa fall förstår de glutenfritt, men att man kan vara allergisk mot socker verkar de inte tro på och struntar därmed i. Nu blir jag serverad en söt vaniljyoghurt med några björnbär i samt en persiska och kaffe. Tackar ja till kaffet och persikan och tar en portionsförpackning majonnäs från bordet. Fyller sedan på med mat från mitt resekit; en tekaka, 1/2 avocado och några blåbär. Efter att ha varit ute några dagar med mina nya vänner som jag mött här i Vancouver börjar de nu ställa frågor om min mat och för en gång skull berättar jag öppet om mitt sockerberoende. En av tjejerna blir intresserad och när vi är tillbaka i bussen lånar hon en bok av mig om food addiction och börjar läsa. Min gissning är att hon kommer att känna igen sig själv i den boken.
Dagens höjdpunkt skulle ha varit en glaciärvandring, men tyvärr blev vi stoppade av ett rejält oväder med regn, hagel och åska.  En blixt slog till och med ned uppe på toppen och gjorde så att vi blev fast halvvägs upp. När vi väl kom tillbaka var vi försenade, vilket innebar att det inte fanns någon tid för lunch innan bussen skulle gå vidare.  Är än en gång tacksam för att jag alltid har en reservplan och nu plockar fram mitt resekit igen. Fyller på med energi i form av lite nötter, torkade sojabönor och ett äpple. Inte den bästa lunchen, men för att vara fast på en glaciär så får den duga.

Dagens andra höjdpunkter var vandringen runt Lake Bow och den fantastiska utsikten vid Summit Bow. Börjar nu märka att jag ätit en dålig lunch, då jag är småsugen och inte vet om jag är hungrig eller inte. Fyller på med ett kokt ägg och ytterligare några sojabönor, vilket gör mig nöjd.

Till kvällen slår vi läger i Banff. En vacker stad mest känd för sin skidåkning och spatradition. Här strosar jag runt och möter sedan upp de andra för middag. Vi äter på en restaurang och jag väljer en Cobb Sallad med en massa gott som kyckling, bacon, avocado, ägg, ädelost och grönsaker. Efter middagen fortsätter vi kvällen med nattklubb och en massa dans 🙂

DSC_0225

DSC_0276

DSC_0261

DSC_0309

En liten rolig tröja jag hittade när jag fönstershoppade i Banff. Tyvärr var butiken stängd för kvällen. 

MATDAGBOK
Morgon: Några rostade sojabönor och nötter.
Frukost: Äter på ett café efter vägen. Det enda ätbara jag hittar där är en persika, en portionsförpackning majonnäs och kaffe. Lägger till mat som jag har med i form av tekaka, 1/2 avocado och några blåbär.
Lunch: Är fast på en glaciär, så blir reservlunch i form av småplock av nötter, torkade sojabönor och ett äpple. Mellanmål: Kaffe.
Middag: Äter på restaurang. Beställer en Cobbs sallad med grönsaker, kyckling, bacon, avocado, ägg och ädelost.

Lämna en kommentar