Vancouver – Rocky Mountain

Nu var vi på väg igen. Lämnar Vancouver för en weekend i The Rocky Mountains. Tåget går tidigt, så jag har förberett frukost att ta med och äta på tåget. En halv tekaka med majonnäs, kokt ägg och kalkonskivor. Köper en kaffe några timmar senare.

Resan går igenom ett riktigt häftigt landskap. Vi lämnar Vancouver och ser  berg, dalar, sjöar, berg och mera berg. Bussen gör ett kort stopp i staden Hope och guiden rekommendera oss att köpa med lite mellanmål att ha på bussen eftersom det fortfarande är flera timmar till lunch. Det betyder att alla runtomkring mig därefter mumsar på chokladfyllda kaffebröd och tuggar på chips. Jag köper en kaffe och äter en halv avocado. När lukten och ljudet av chips-tuggandet blir jobbigt, skriver jag detta och inser att jag inte vill äta. Inte ens om jag kunde skulle jag vilja äta som de.

Luchen får vi fixa själva. Idag lunchar vi på en foodcourt efter vägen och tro det eller ej, men jag väljer Subway. Trodde aldrig jag skulle äta på Subway igen, men nu serverar de sallad där också. Jag gillar deras sallad. Man väljer en proteindel som t ex kyckling, kalkon eller tonfisk. Sedan väljer man själv vilka grönsaker man vill ha och ev dressing. Idag valde jag kalkon som protein. Grönsaker i form av isbergssallad, spenat, tomat och rödlök. Som fettkälla blev det några oliver, avocado och majonnäs.
Efter lunchen fortsätter vi vår resa med buss. Nu har vi verkligen kommit upp i bergen och jag är helt fascinerad av landskapet. Stannar och tittar på ett vattenfall.

Väl framma för dagen drar de andra iväg på en liten båttur, men jag har tyvärr inte ork för det. Jag vill gärna hänga på, men behöver prioritera vila också. Trötthet är ju en av mina största triggers, så för mig är det lika viktigt att sköta sömn och återhämtningen som maten. Och just nu behöver jag vila för att klara av att ha en rolig och sockerfri kväll. Ser det som mitt sätt att ta ansvar för min abstinens.

På kvällen hamnar vi på ett äkta kanadensiskt BBQ-party med alla dess tillbehöver. En lägereld, grillat, någon som spelar på en gitarr, lekar och utsikt över en sjö. De andra gör en smorsh, vilket är en typisk kanadensisk sötsak. Lite kul att se hur de grillar maschmallow som de sedan tillsammans med choklad lägger mellan två kex som en burgare. För mig ser det ut som ett sockerfix utan dess like. Även om jag bara kunde äta några enstaka produkter som köttbiten och salladen, så var det en fantastisk kväll.  Finns så mycket annat att fokuserade såsom att få uppleva en lägereld i Kanada, musiken, lära känna ett helt gäng nya människor, naturen och lekarna.

Ja, det är ju bra synd om mig som inte kan äta socker och inte fick smaka på en smorsch ikväll. Haha. Just tack vare att jag inte äter allt det där får jag må bra, vara fri och uppleva allt detta. Älskar sockerfriheten!!! 💕

DSC_0102

 

MATDAGBOK
Frukost: Matsäck som äts på tåget. En halv ”paleo-tekaka” med majonnäs, kokt ägg och kalkonskivor samt lite sallad.
Mellanmål: Kaffe.
Lunch: Sallad från Subway med kalkon, grönsaker, avocado och majonnäs.
Mellanmål: Hackad avocado med blåbär- en riktigt god kombination!
Middag: Äkta kanadensisk BBQ-kväll vid lägerelden. Inte mycket jsg kunde äta, men äter köttet från hamburgaren och lite salladsblad till. Fokuserar sedan på elden som värmer, att träffa nya vänner och tar en simtur i sjön.

Lämna en kommentar